Sid Meier`s Civilization V Nowy Wspaniały Świat – recenzja gry

Testowana platforma:

Ocena: 8,0

Plusy:
+ szlaki handlowe
+ nowe tryby w rozgrywce wieloosobowej
+ nowe, grywalne cywilizacje (w tym długo wyczekiwana przez graczy Polska)
+ sporo nowości (surowce, budowle, technologie)
+ turystyka i nowe wielkie osobistości
+ zmodyfikowane i ulepszone ustrój społeczne i ideologie
+ spolszczenie dodatku na dobrym poziomie

Minusy:
- Kongres Światowy mógłby być bardziej rozbudowany
- zbyt mała ilość rezolucji
- morskie jednostki barbarzyńców
- wysoka cena dodatku


Sid Meier`s Civilization V zdobyła ogromną popularność na całym świecie, a w usłudze Steam była jedną z najlepiej sprzedających się gier strategicznych w historii tej platformy. Twórcy gry, czyli firma Firaxis Games stworzyli bardzo wciągający tytuł, który podbił serca zarówno fanom serii, jak i nowych graczy, którzy jeszcze nigdy nie mieli styczności z tego typu produkcjami. Przez ostatnie trzy lata, producent wypuścił jeden duży dodatek zatytułowany Bogowie i Królowie oraz kilka niewielkich dodatków w formie DLC, które głównie przyniosły nam nowe cywilizacje i jednostki oraz budowle. Teraz przyszedł czas na „Nowy Wspaniały Świat”, który będzie dostępny w wersji cyfrowej oraz pudełkowej. Czy najnowsze rozszerzenie jest warte uwagi? O tym dowiecie się czytając dalszą część mojej recenzji.

Obrazek 1

Zacznę może od Kongresu Światowego, który jest jedną z najważniejszych nowości w grze – zwłaszcza w dążeniu do zwycięstwa dyplomatycznego. Na kongresie spotykają się przywódcy wszystkich cywilizacji biorących udział w rozgrywce i każdy przedstawiciel swojego narodu oddaje głos na odpowiednią rezolucję. Rezolucje mogą przynieść zyski w postaci złota, kultury czy turystyki, ale również mogą zabronić budowę bomb atomowych czy zakładanie szlaków handlowych.  Kongres Światowy zakłada cywilizacja, która jako pierwsza odkryła wszystkie nacje oraz poznała technologię „Prasa Drukarska”. W epoce atomu, Kongres przeistacza się w ONZ (Organizacja Narodów Zjednoczonych) i następnie wybieramy światowego przywódce, który osiąga zwycięstwo dyplomatyczne. W najnowszym dodatku pojawiają się również dyplomaci, których możemy wysłać do innego miasta, by zdobywać cenne informacje i szerzyć propagandę, zwiększając przy tym punkty turystyki. No właśnie, Turystyka to kolejny nowy element występujący w grze. Punkty turystyki generujemy przez wielkie dzieła lub artefakty umieszczane w różnych budowlach w miastach. Dzięki turystyce rozwijamy wpływy kulturowe państwa i wiele innych elementów.

Obrazek 2

Nowy dodatek pozwala tworzyć wielkie dzieła, które umieszczamy w odpowiednich budowlach, posiadające wolne sloty dla arcydzieła literackiego, muzycznego bądź artystycznego. Wielkie dzieła generują punkty kultury oraz turystyki, a mogą być tworzone wyłącznie przez wielkie osobistości (artysta, pisarz lub muzyk). Uzyskane arcydzieła przyśpieszają zwycięstwo kulturowe, a także mogą wpłynąć na dyplomację pomiędzy różnymi cywilizacjami. Oprócz tego istnieje też opcja, umożliwiająca wymianę wielkich dzieł na artefakty lub inne dzieła. Nie zabrakło też odkrywania cennych artefaktów lub innych bonusów z terenów na których rozegrały się istotne bitwy na polu walki. Po odkryciu archeologii, gracze oraz komputerowe cywilizacje mogą wysyłać geologów, aby zdobyć cenne artefakty.

Kolejną bardzo istotną i niezwykle przydatną nowością w dodatku są szlaki handlowe, które możemy wytyczać do miasta innej cywilizacji lub zakładać je pomiędzy własnymi mieścinami. Ilość dostępnych szlaków handlowych jest ograniczona, ale możemy zwiększać ich liczbę odkrywając odpowiednie technologie w późniejszych epokach.  Szlaki handlowe przynoszą co turę określoną ilość złota. Jeżeli my wytyczymy szlak pomiędzy naszą stolicą a miastem innej cywilizacji, wówczas my otrzymujemy więcej złota niż cywilizacja docelowa. Ilość złota generowanego przez szlak handlowy zależy tak naprawdę o wielu czynników występujących w grze. Przede wszystkim zależne jest od dochodu miasta początkowego, surowców znajdujących się w obrębie miast, a także od specjalnych budowli, które zwiększają zasięg szlaku i zapewniają dodatkowe złoto. Istotne jest również wytyczenie odpowiedniego szlaku pomiędzy najbogatszymi miastami. Jeżeli wytyczymy szlak pomiędzy biednymi mieścinami, wówczas szlak będzie się marnował i nie będzie nam przynosił zysków. Oprócz tego szlaki handlowe przynoszą nie tylko bonusy w postaci złota, ale również czasami generują dodatkowe punkty żywności, produkcji czy nauki. Warto podkreślić, że szlaki powiększają również zasięg szerzenia religii, a także mogą przyczynić się do odkrywania nieznanych nam technologii.

Obrazek 3

Wraz z nowym dodatkiem otrzymujemy również nowe Cuda Świata, budowle, infrastruktury, surowce (muszkatołowiec, pieprz czy goździki), a także dostęp do dziewięciu nowych, grywalnych cywilizacji z Polską na czele! Osobiście uważam, że składane petycje w sprawie dodania naszej nacji przyniosły pozytywny rezultat. W końcu Polska cywilizacja pojawia się w grze jako grywalna nacja. Charakteryzuje się waleczną Husarią i możliwością wyboru ustroju  po przejściu do każdej kolejnej epoki (cecha Solidarność). Bardzo interesująco prezentuje się Wenecja, która może posiadać tylko jedno miasto, ale za to ma ogromne bonusy do handlu i może tworzyć Weneckich Kupców, którzy oprócz przeprowadzania misji handlowych mogą przejmować kontrolę nad wolnymi miastami – czyniąc je marionetkami weneckimi. Warto też powiedzieć parę słów o Szoszonach, którzy wyróżniają się innowacyjnymi cechami i jednostkami w początkowej fazie rozgrywki. Ich tropiciele mogą eksplorować świat oraz walczyć na polu jak wojownicy. Oprócz tego przynoszą ogromne bonusy, gdy odkryją starożytne ruiny. Wówczas pojawia się lista, z której gracze mogą wybrać jedną dowolną premię w postaci dodatkowego złota, punktów kultury czy ulepszenia jednostki Tropicielów. Dodatkowo możemy zdecydować się na powiększenie ludności w mieście, odkrycie pobliskiej mapy lub przyśpieszenie wynajdowania technologii.

Obrazek 4

Nowy Wspaniały Świat wprowadza spore zmiany w ustrojach społecznych. Modyfikuje już istniejące drzewka z ustrojami, a także dodaje nowe ideologie, z których będzie można skorzystać po osiągnięciu epoki współczesnej bądź po zbudowaniu trzech fabryk w miastach (w epoce przemysłowej). Wówczas przywódcy będą musieli wybrać odpowiednią ideologię dla swojego kraju. Każdą ideologię należy wybierać z rozsądkiem, gdyż wszystkie dokonane przez nas wybory będą miały ogromny wpływ na stosunki dyplomatyczne z innymi nacjami i nie tylko. Natomiast jeżeli chodzi o poziom SI to w zasadzie jest na pewno lepszy niż w poprzednich wersjach. Dba o tereny wokół miasta. Buduje nowe osady na bogatych terenach, a także rozsądnie i mądrze zakłada szlaki handlowe (drogą morską i lądową). Barbarzyńcy stali się jakby bardziej upierdliwi, a to za sprawą ich konnych jednostek, które czasami potrafią przysporzyć kłopotów. Gorzej jest z morskimi okrętami barbarzyńców. Pływają wciąż w dziwny sposób i nie stanowią żadnego zagrożenia dla gracza, a tym bardziej dla morskich szlaków handlowych. Eh brakuje mi tych barbarzyńców chociażby z trzeciej części Cywilizacji, gdzie już pierwszej fazie rozgrywki potrafiły nawet przejmować nasze miasta!

Twórcy dodatku nie zapomnieli również o trybie wieloosobowym, w którym to pojawiło się kilka bardzo ważnych – wręcz niezbędnych elementów do rozgrywania potyczek online. Podczas zakładania nowej gry sieciowej, możemy wybrać jeden z trzech dostępnych trybów turowych, różniące się między sobą sposobem wykonywania kolejnych tur w grze multiplayerowej. Wybierając tryb Równoczesny, wszyscy gracze wykonują tury w tym samym czasie. Jeżeli zdecydujemy się na tryb Sekwencyjny, wówczas gracze wykonują tury w ustalonej kolejności (każdy gracz po kolei). Natomiast tryb Hybrydowy prezentuje najciekawiej. Gracze wykonują tury w zależności od statusu wojennego. Gracze biorący udział w bitwie wykonują tury po kolei, a pozostali nie biorący udziału w wojnie będą rozgrywać tury w tym samym czasie. W opcjach rozgrywek wieloosobowych zauważyłem jeszcze nowe opcje związane z Pitbossem, czyli funkcje powiadamiania o turze hosta i pozostałych graczy.

Obrazek 5

Podsumowując. Najnowszy dodatek do piątej części Cywilizacji jest interesujący i wnosi do rozgrywki wiele przydatnych elementów, których wcześniej brakowało. Cenega Poland również wykonała kawał dobrej roboty i bezbłędnie go spolszczyła. Dodatkowo muszę pochwalić naszego rodzimego dystrybutora za okładkę gry do wersji pudełkowej, która jest po prostu fenomenalna i prezentuje się ładniej niż okładka oryginalna. Grając w Nowy Wspaniały Świat najbardziej przypadły mi do gustu szlaki handlowe oraz nowe, grywalne cywilizacje. Niestety, cena za jaką przyjdzie nam zapłacić za dodatek jest dość wysoka. Jeżeli dla kogoś cena  wahająca się w granicach 70 – 80 złotych jest nie do zaakceptowania, to zawsze może poczekać, gdy gra pojawi się w letniej lub zimowej promocji w usłudze Steam. Jeżeli spodobał Wam się pierwszy dodatek Bogowie i Królowie (nie mylić z pojedynczymi dodatkami DLC), to z całą pewnością pokochacie najnowsze, drugie rozszerzenie.

  • Paghi

    Nareszcie. Nie będzie modowania. Nie będzie problemów. Będzie można w końcu grać naszym narodem. W końcu pojawił się w klasyce gier strategicznych. Ale dlaczego dopiero teraz? Ok, nie narzekam:) Cieszę się:D

  • Edwardoo

    Niby może drogo, ale z drugiej strony kupimy teraz i mamy spokojnie parę lat grania:) Więc nie czepiałbym się cen:P