feat - brawe new world pierwsze wrazenia

Sid Meier’s Civilization V: Nowy Wspaniały Świat – pierwsze wrażenia

Oto w w moje ręce wpadła prasowa wersja kolejnego już dodatku do klasycznej już gry – Sid Meier`s Civilization V. Nowe rozszerzenie nosi nazwę Brave New World i zostało utworzone w studiu Firaxis Games. Za polską lokalizację odpowiadać będzie nasza rodzima firma – Cenega Poland, która przetłumaczyła nazwę na „Nowy Wspaniały Świat”. Czy faktycznie mamy do czynienia ze wspaniałym światem, o tym przekonacie się czytając dalszą część mojego artykułu.

Na wstępie muszę napisać, że wersja prasowa najnowszego dodatku jest mocno ograniczona i niestety nie będę mógł sprawdzić ani przetestować najnowszych elementów dodanych do naszej, ukochanej Cywilizacji. Do naszej dyspozycji oddano zaledwie szybką potyczkę na niewielkiej mapie (z ograniczoną ilością cywilizacji), a także gotowy scenariusz  zatytułowany „Wojna Secesyjna”, w którym musimy doprowadzić jedno z młodych państw do zwycięstwa. Natomiast tryb wieloosobowy i dział modowanie są niedostępne dla graczy, a szkoda. Chętnie zobaczyłbym jak się prezentują nowe tryby w grze multiplayerowej. Bardzo interesująco zapowiada się na przykład tryb hybrydowy. W dowolnej grze (zwanej inaczej skirmish) udostępniono jedną grywalną cywilizację – Maroko. Na szczęście otrzymujemy możliwość rozegrania całej rozgrywki, a nie jak miało to miejsce przy ubiegłorocznej wersji prasowej dodatku Bogowie i Królowie, w której wprowadzono limit czasowy  150 tur. Naszym jedynym grywalnym państwem dowodzi sułtan Ahmad al-Mansur, który posiada nowe cechy przystosowane do omawianego dodatku. Czyli właściciele szlaków handlowych będą otrzymywać dwa punkty złota za każdy międzynarodowy szlak poprowadzony do Maroka. Ponadto otrzymamy trzy punkty złota oraz punkt do kultury za każdy międzynarodowy szlak poprowadzony do innej cywilizacji lub wolnego miasta. Unikatową jednostką jest Berberyjska kawaleria, która dostaje bonusy na terenie pustynnym. Natomiast bardzo ciekawie zapowiada się specjalny budynek Maroka – Kasba. Gracze, którzy wybudują tę infrastrukturę, będą mogli generować dodatkowe złoto, żywność i produkcję na pustyni.

blog - civ v 1

Na pierwszy rzut oka widać już zmiany w samym interfejsie graficznym. Pojawiła się nowa kolorystyka, a także dodano wiele nowych opcji związanych z handlem, dyplomacją czy kulturą. Nie wiem niestety czy kolorystyka interfejsu będzie się różnić od wyboru odpowiedniej cywilizacji (kultury narodu). Bo jak już wspomniałem wyżej, twórcy ograniczyli tę wersję do jednej grywalnej nacji. Poprawiono również grafikę na głównej mapie gry. Zmianom uległy na przykład pola z dżunglą i palmami oraz niektóre inne elementy graficzne. Na pochwałę zasługuje również nowe intro, które jest prostu genialne! Nowy dodatek przynosi również nowe cywilizacje, w tym między innymi Polskę z Kazimierzem Wielkim na czele, a także Indonezję, Brazylię, Portugalię, Zulusów czy Maroko. Łącznie jest 9 nowych cywilizacji. Oprócz tego pojawiły się nowe jednostki, technologie, surowce, budowle czy nowe cuda świata. Dodatek Brave New World jest na tyle rozbudowany, że jeszcze wiele zostało mi do odkrycia. Z całą pewnością ulepszyli poziom AI, który wydaje się bardziej myślący – dba o kulturę, a nawet zakłada szlaki handlowe w dość mądry sposób. Buduje sporo cudów świata, a także wydaje się bardziej inteligentny w aspekcie militarnym. Nie zauważyłem by komputerowe cywilizacje wysyłały jednostki cywilne były porywane przez barbarzyńców. W końcu ten element poprawili! Ciekawie się prezentują barbarzyńcy, którzy mnie czasami zaskakują. Na przykład zdarzały się sytuacje, że porywali moich robotników jednostkami konnymi!

blog - civ v 2

Bezapelacyjnie najważniejszą nowością w grze jest możliwość tworzenia, czy jak kto woli zakładania szlaków handlowych. Każdy z graczy po odkryciu odpowiedniej technologii może wytyczyć szlak handlowy do miasta innej cywilizacji. Oczywiście istnieje też możliwość zakładanie szlaków pomiędzy własnymi miastami. Niestety ilość szlaków jest ograniczona, ale możemy je powiększać wyszukując odpowiednie technologie. Szlaki handlowe możemy zakładać drogą lądową lub morską. Cóż nie będę ukrywał, że nie odkryłem wszystkich tajników handlu w dodatku. Prawda jest taka, że jest to element bardzo rozbudowany i wymaga poświęcenia znacznie więcej wolnego czasu.  Szlaki handlowe przynoszą co turę określoną ilość złota. Jeżeli my wytyczymy szlak pomiędzy naszą stolicą a miastem innej cywilizacji, wówczas my otrzymujemy więcej złota niż cywilizacja docelowa. Ilość złota generowanego przez szlak handlowy zależy tak naprawdę o wielu czynników występujących w grze. Przede wszystkim od dochodu miasta początkowego, wybudowanych budynków i cudów świata oraz od surowców znajdujących się w obrębie miast. Na przykład budując targowisko dostajemy więcej złota co turę albo budując odpowiedni cud świata uzyskujemy jeszcze większy bonus umożliwiający założenie nowego szlaku. Każdy szlak handlowy jest na wagę złota! Oczywiście bardzo istotne jest wytyczenie odpowiedniego szlaku pomiędzy najbogatszymi miastami. Jeżeli wytyczymy szlak pomiędzy biednymi mieścinami, wówczas szlak będzie się marnował i nie będzie nam przynosił zysków. Warto zaznaczyć, że szlaki handlowe zwiększają zasięg szerzenia religii, a także mogą przynieść dodatkowe punkty nauki, żywności czy produkcję. Szlaki są doskonałe do wzbogacania naszego skarbca, a co za tym idzie szybszy rozwój miast i wojska. Coś czuję, że szlaki będą odgrywały bardzo dużą rolę w grze dla pojedynczego gracza, jak i również w wieloosobowych potyczkach.

blog - civ v 3

Oprócz tego zmodyfikowano i rozbudowany aspekt dyplomatyczny i kulturalny. Teraz do rozgrywki w Cywilizacji dołączył Kongres Światowy, który jest niezbędnym elementem do osiągnięcia zwycięstwa dyplomatycznego. Gracze i komputerowe nacje mogą podejmować w trakcie gry różne decyzje w postaci rezolucji. Kongres Światowy będzie ustanowiony w momencie gdy jedna z cywilizacji odkryje technologię „Prasa Drukarska” i spotka wszystkie cywilizacje występujące w grze. Rezolucje są bardzo zróżnicowane i tak naprawdę każda jest bardzo istotna. Przykładowo możemy zainicjować projekt Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i podczas jego trwania cywilizacje mogą przekazywać swoją produkcję by przyśpieszyć jej rozwój. Każda rezolucja przynosi jakieś bonusy w postaci premii do badań, produkcji cudów świata czy tworzenie wielkich osobistości. Oczywiście są też rezolucje nakładające embargo na szlaki handlowe itp. Szczerze mówiąc, cały ten Kongres nie przypadł mi zbytnio do gustu. Mało różnorodności wśród dostępnych rezolucji. W dodatku są one mało interesujące. Warto wspomnieć o artefaktach, które będą się pojawiały na głównej mapie po odkryciu archeologii. Każdy z graczy może tworzyć nową, specjalną jednostkę – Archeologa, która służy do odkrywania tajemniczych artefaktów porozmieszczanych w losowych miejscach na mapie gry.

Podsumowując. Brave New World wygląda na bardzo interesujący dodatek, wprowadzający kilka istotnych – wręcz niezbędnych nowości. Już po tym co zobaczyłem do tej pory uważam, że powinien się w niego zaopatrzyć każdy miłośnik Cywilizacji.

FacebookGoogle+TwitterPinterestLinkedInBlogger Post

Komentarze