Gdy usłyszałem wiadomość o planowanym wprowadzeniu do Word of Tanks francuskich pojazdów kołowych, zacząłem się zastanawiać nad taką potrzebą. Zresztą, nie tylko mnie nurtowało to pytanie. Więcej osób grających w WOT-a podzielało moje wątpliwości. Dyskutowaliśmy między sobą do czego mają służyć : Do spotowania? A co z lekkimi czołgami, które do tej pory służyły do wykrywania pojazdów przeciwnika? Czy nowe rozwiązanie okaże się lepsze od tych czołgów lekkich ? Trudno wyczuć do czego mają służyć, ale trzeba przyznać, że są szybkie.
Właśnie szybkość jest ich atutem, zarówno do przodu, jak i do tyłu. Zwłaszcza do tyłu jest zaskakująca, można nimi jeździć w dwóch kierunkach z tą samą dużą prędkością – oczywiście, jak ktoś potrafi jeździć szybko na wstecznym.
Wśród atutu prędkości znalazłem dwie ciekawostki:
– od tieru 8 pojawia się tak zwany tryb szybki, a poprzez przyciśnięcie przycisku X następuje przełączenie trybu jazdy.
– po uszkodzeniu koła w pojeździe możemy się nim dalej poruszać, a nie stoimy, jak w przypadku uszkodzenia gąsienicy w czołgach.
Tyle, jeśli chodzi o pierwsze obserwacje. Przyjrzyjmy się poszczególnym pojazdom.
Tier 6. Czołg lekki Panhard AMD 178B. Może i zbyt ładny nie jest, ale cała linia wygląda pokracznie.
Kilka parametrów AMD 178B:
– Szybkostrzelność 30 strzałów/minutę,
– Średnia penetracja 106 mm.
– Pancerz kadłuba 20/13/13 (przód/boki/tył),
– Pancerz wieży 20/13/13 (przód/boki/tył),
– Prędkość maksymalna 65/65 (przód/tył).
Porównałem AMD 178b z czołgami lekkimi 6 poziomu, rewelacji, oprócz prędkości, nie ma. Na przykład amerykański czołg lekki T37 ma taką samą prędkość do przodu, czyli 65 km/h.
Tier 7. Czołg lekki Hotchkiss EBR.
Kilka parametrów Hotchkiss EBR:
– Szybkostrzelność 14,56 strzałów/minutę,
– Średnia penetracja 120 mm.
– Pancerz kadłuba 40/20/20 (przód/boki/tył),
– Pancerz wieży 40/20/20 (przód/boki/tył),
– Prędkość maksymalna 70/45 (przód/tył).
W tym przypadku prędkość cofania jest sporo mniejsza niż jazdy do przodu, ale i tak zdecydowanie większa od jazdy tyłem w czołgach lekkich.
Tier 8 Czołg lekki Panhard AML Lynx 6×6
Kilka parametrów AML Lynx 6×6:
– Szybkostrzelność 9,09 strzałów/minutę,
– Średnia penetracja 180 mm.
– Pancerz kadłuba 13/13/13 (przód/boki/tył),
– Pancerz wieży 16/13/13 (przód/boki/tył),
– Prędkość maksymalna 58/40 (przód/tył),
– Prędkość w trybie szybkim 80/60 (przód/tył).
W tym pojeździe prędkość cofania jest mniejsza niż jazdy do przodu, ale i tak zdecydowanie większa od jazdy tyłem w czołgach lekkich. Dochodzi już tryb szybki (przycisk X), który zwiększa szybkość pojazdu. Porównując pojazd z WZ-132, wychodzi że w trybie normalnym jest wolniejszy od WZ-132, ale w trybie szybkim jest już o 16 km/h lepszy (do przodu), bo przy jeździe do tyłu w obu przypadkach jest dużo szybszy. Ciekawe jest to, że pojazd 8 poziomu ma pancerz cieńszy niż pojazd poziomu 7.
Tier 9 Czołg lekki Panhard EBR 90
Kilka parametrów Panhard EBR 90:
– Szybkostrzelność 7,5strzałów/minutę,
– Średnia penetracja 182 mm.
– Pancerz kadłuba 40/16/40 (przód/boki/tył),
– Pancerz wieży 40/25/20 (przód/boki/tył),
– Prędkość maksymalna 65/65 (przód/tył),
– Prędkość w trybie szybkim 85/85 (przód/tył).
Na tym poziomie w trybie jazdy normalnej do przodu, tylko RU251 i T54 ltwt. są szybsze, reszta czołgów lekkich ma podobną szybkość. Pancerz wieży i kadłuba jest w miarę dobry w porównaniu z lekkimi czołgami, tylko WZ-132A i T54 ltwt. mają twardsze pancerze. Na tym poziomie może się okazać, że będzie niezła zabawa dla tych, którzy lubią jeździć lekkimi i szybkimi pojazdami.
Tier 10 Czołg lekki Panhard EBR 105
Kilka parametrów Panhard EBR 105:
– Szybkostrzelność 5 strzałów/minutę,
– Średnia penetracja 190 mm.
– Pancerz kadłuba 40/16/40 (przód/boki/tył),
– Pancerz wieży 15/10/10 (przód/boki/tył),
– Prędkość maksymalna 70/50 (przód/tył),
– Prędkość w trybie szybkim 95/70 (przód/tył).
Jest to chyba najszybszy pojazd w grze. Nie jest łatwo nim kierować na pełnej prędkości. Pancerz wieży, niestety, gorszy niż na poziomie 9, może to mieć wpływ na przebieg gry, chociaż z drugiej strony przy tej prędkości nie będzie łatwo go trafić.
Krótkie podsumowanie linii pojazdów kołowych.
Z tego, co mogłem się zorientować po jazdach na serwerze testowym, dalej mam sporą wątpliwość co do ich roli na polu bitwy:
– nie są najlepiej opancerzone,
– średnia penetracja pocisków jest raczej na postrach,
– mały zasięg parametrów wykrywania (tylko czy to wada przy tych prędkościach?),
– szybkostrzelność z trafnością sporo się rozmijają, ale w tym punkcie widzę pole do popisu dla sprawnych i wytrwałych graczy,
– nie jest łatwo panować nad pojazdem jadącym z dużą prędkością do przodu (szczególnie na górzystych mapach),
– wymaga od gracza nowych przyzwyczajeń związanych z jazdą w tył,
– możliwości manewrów i uników przy opanowaniu w/w jazdy zapewne będą wymagały innego podejścia do spotów a nawet innego rodzaju gry.
Wydaje mi się że wraz z tymi pojazdami zrobi się trochę tłoczno na planszy, a czołgi lekkie i wozy kołowe będą się raczej gonić i rozbijać, niż sobie pomagać. Tak to widzę na „dziś”. Natomiast „jutro” mogą pojawić się „gracze prędkości”, dla których frajdą będzie opanowanie szybkiej jazdy wraz z dobrą celnością. Właśnie tutaj widzę nowy wymiar całej gry Word of Tanks. Widzę szersze możliwości dla czołgów lekkich, do których przykleiła się ksywka „spotery”.
Jeżeli o mnie chodzi, miałem okazję pojeździć tymi pojazdami na serwerze testowym i nie jestem nimi oczarowany. Na razie nie rozwijam tej linii u siebie. Jednak z pewnością pojazdy te zdobędą swoich fanów i sporej części graczy przypadną do gustu. Na chwilę obecną nie ma ich zbyt wiele w bitwach.