Sony i FIFA poinformowały o planowanej współpracy nad różnymi inicjatywami 4K, które będą realizowane podczas mistrzostw świata FIFA World Cup 2014. Obejmą one produkcję oficjalnego filmu FIFA World Cup 2014 w formacie 4K Ultra HD oraz całościową realizację w formacie 4K trzech meczów. Inicjatywy te przyczynią się do dalszego rozwoju treści 4K. Najważniejsza impreza światowego futbolu odbędzie się w Brazylii od 12 czerwca do 13 lipca br.
Sony, będące oficjalnym partnerem FIFA, oferuje szeroki wachlarz produktów 4K — od rozwiązań studyjnych i sprzętu profesjonalnego po zgodną z 4K elektronikę użytkową, w tym telewizory, projektory do kina domowego i kamery. Firma dostarcza ponadto unikatowe i kompleksowe rozwiązania obejmujące wszystkie aspekty produkcji 4K na żywo, od rejestracji obrazu przez obróbkę materiału po jego emisję i wyświetlanie. Aby przyspieszyć rozwój formatu 4K, Sony i FIFA zamierzają wspólnie podjąć następujące inicjatywy:
Sony i FIFA wspólnie wyprodukują w formacie 4K oficjalny film mistrzostw świata FIFA World Cup 2014 („Oficjalny film 4K”). Na filmie znajdą się wybrane mecze, w tym final. Po zakończeniu mistrzostw świata Oficjalny film 4K będzie rozpowszechniany w Internecie przez FIFA za pośrednictwem serwisów z treściami 4K.
Podczas mistrzostw świata FIFA wykorzysta profesjonalny sprzęt Sony 4K w swoim systemie do produkcji na żywo 4K. System ten posłuży do sfilmowania jednego meczu z 1/8 finału (który odbędzie się 28 czerwca), jednego ćwierćfinału (4 lipca) oraz finału (13 lipca) na Estadio do Maracana w Rio de Janeiro. Sony zapewni FIFA szeroko zakrojoną pomoc techniczną, obejmującą opracowanie systemu do produkcji na żywo 4K. Do filmowania mistrzostw świata FIFA World Cup 2014 wykorzystane zostaną różnorodne produkty i rozwiązania Sony, takie jak kamery transmisyjne 4K CineAlta PMW-F55, wieloportowy rejestrator audiowizualny PWS-4400, monitor LCD 4K PVM-X300 i mikser wieloformatowy 4K MVS-7000X (z możliwością zmiany). Nagrany materiał 4K posłuży do montażu oficjalnego filmu 4K.
Goście odwiedzający stanowiska Sony zlokalizowane na wybranych stadionach mistrzostw świata oraz na organizowanych przez FIFA w Brazylii publicznych pokazach HD „FIFA Fan Fest” będą mogli oglądać zwiastuny promujące Oficjalny film 4K, wyprodukowane w formacie 4K/60p i zawierające materiał z meczów.
Zwiastuny 4K/60p promujące Oficjalny film 4K będą również prezentowane na telewizorach BRAVIA 4K w salonach ekspozycyjnych Sony oraz punktach sprzedaży detalicznej, w tym salonach Sony Store.
„Bardzo cieszymy się, że podczas mistrzostw świata FIFA World Cup, będących jedną z największych światowych imprez sportowych, możemy zaoferować widzom zupełnie nową jakość doznań wizualnych” — mówi Soichi Kawachi, wiceprezes Sony odpowiedzialny za współpracę z FIFA. — Wykorzystując we współpracy z FIFA naszą najnowocześniejszą technologię 4K oraz zaawansowane produkty i rozwiązania, możemy zaoferować całkowicie zniewalające wrażenia, których źródłem będzie głębia i intensywność obrazu 4K, a w rezultacie oddać emocje towarzyszące meczom w Brazylii.
„FIFA ma piękną kartę w historii wykorzystania innowacji na tej sztandarowej imprezie” — mówi dyrektor FIFA TV Niclas Ericson. — Naszą intencją jest stworzeniem fanom piłki nożnej z całego świata najlepszych warunków do oglądania i przeżywania meczów. Cieszymy się zatem perspektywą współpracy z Sony przy włączaniu technologii 4K do naszych planów produkcji. 4K zapewnia widzom z całego świata nowy jakość oglądania i otwiera nowy rozdział w historii transmisji imprez sportowych.
Podczas tegorocznych mistrzostw świata Sony i FIFA wykorzystają doświadczenia zdobyte w ramach licznych próbnych produkcji 4K. Posłużą one do utrwalenia emocjonujących momentów, szybkości i energii spotkań piłkarskich na najwyższym światowym poziomie. Technologia 4K pozwoli z niespotykaną dotąd precyzją uchwycić dynamizm padających bramek, mimikę twarzy zawodników i emocje kibiców. W rezultacie widz będzie mógł czuć się jak na stadionie. W dalszej perspektywie Sony i FIFA zintensyfikują współpracę w dziedzinie produkcji 4K, tak aby widowisko i emocje towarzyszące mistrzostwom świata FIFA World Cup 2014 mogły być udziałem jeszcze szerszego kręgu widzów z całego świata.