feat- fabio lo zito innogames wywiad pga 2014 -GGK

Fabio Lo Zito — wywiad dla Gildia.pl

Kojarzycie InnoGames? Jeżeli nie, to na pewno widzieliście taką grę, jak Plemiona. To właśnie ta firma odpowiada za ten tytuł i wiele innych produkcji na przeglądarki, a także platformy mobilne. Podczas PGA przeprowadziliśmy wywiad z Fabio Lo Zito, który jest specjalistą PR w InnoGames. 

Tomasz Koralewski / Artur Janczak: Witamy. Jest dzisiaj z nami Fabio z InnoGames.

Fabio Lo Zito: Dziękuję za spotkanie ze mną, nazywam się Fabio i jestem specjalistą PR w firmie InnoGames. Po raz pierwszy przeprowadzamy tak ważną kampanię promocyjną w Polsce, ponieważ wasz kraj to nasz drugi najważniejszy rynek na świecie, dlatego niezmiernie nam miło, że możemy tutaj coś zdziałać. Nie wiem, czy mieliście już do czynienia z naszymi grami: Tribal Wars 2, Rising Generals, Forge of Empires czy też Plemiona, które są bardzo popularne w Polsce.

Jeżeli chodzi o InnoGames, to jest to firma tworząca gry mobilne i sieciowe. Zaczynała od produkcji pod przeglądarki internetowe w 2007 roku i od tamtej pory rozwija się w bardzo szybkim tempie. Obecnie mamy prawie 140 milionów zarejestrowanych użytkowników. Pracuje u nas ponad 300 osób i ciągle zatrudniamy nowych ludzi. Przez ostatnie kilka lat pracowaliśmy nad tym, aby nasze gry przeniosły się na platformy mobilne, ale nie w postaci zwykłych portów, tylko cross-platformowych tytułów, gdzie gracz ma tylko jeden login, jedno konto, a może grać na pc, smartfonie, czy tablecie. Wszystko zależy od jego preferencji. Planujemy wypuścić Forge of Empires na iPhone’a. Projekt ten jest niemal ukończony, więc na warsztacie mamy coś zupełnie nowego z naciskiem na rozgrywkę multiplatformową. Dzięki takiemu założeniu, od samego początku musieliśmy brać pod uwagę każdy aspekt i zdecydować się, co będzie głównym czynnikiem, który odegra najważniejszą rolę w tym przedsięwzięciu. W taki oto sposób narodził się Tribal Wars 2, który obecnie działa już przez przeglądarkę, niebawem ruszy także na Androidzie i iOS, najprawdopodobniej jeszcze w tym roku, bądź na początku 2015. Mogą zdarzyć się jakieś małe opóźnienia, w końcu każdy chce mieć trochę czasu w Święta, wyjechać na jakiś urlop (śmiech). Bardzo zależy nam na tym, aby Tribal Wars 2 odniósł sukces jako gra multiplatformowa. Czy grał ktoś z was w Plemiona?

Artur Janczak: Miałem okazję zagrać kilka lat temu, aczkolwiek bardziej moi znajomi wciągnęli się w ten tytuł i wiem, że u młodzieży w liceum zrobił wielką furorę.

Fabio: Zatem rozumiesz, dlaczego zdecydowaliśmy się na część drugą. Jeżeli chodzi o rozgrywkę, to zasady są bardzo podobne. Nadal wspólna zabawa z innymi to klucz do sukcesu, a głównym zadaniem będzie odnalezienie swojego miejsca w tym świecie.

Artur: Jakie zmiany postanowiliście wprowadzić w kontynuacji?

Fabio: W drugiej odsłonie wszystkie elementy są jeszcze bardziej rozbudowane, ze względy na multuplatformowy charakter gry. Oprawa uległa znacznej poprawie, dodaliśmy obsługę ekranu dotykowego, aczkolwiek na przeglądarce tytuł ten prezentuje się równie dobrze. Mimo, iż jeszcze wersja mobilna się nie ukazała, już dziś przystosowaliśmy ją, aby w pełni obsługiwała poruszanie się palcem po smartfonie lub tablecie. Dzięki temu, siedząc w pociągu, autobusie czy innym środku transportu, gracz może choć na chwilę włączyć Tribal Wars 2, choćby po to, aby poczytać statystyki, czy zaplanować coś na później. Dodatkowo, dodaliśmy zupełnie nowe struktury, jak chociażby Tawernę, której poświęcono cały aspekt śledzenia. Można tam wynająć szpiegów, a także zaopatrzyć się w pewne środki kamuflażu. Dzięki temu, gracze będą zdezorientowani, ponieważ z zewnątrz można być uznawanym za o wiele silniejszego, niżeli jest się w rzeczywistości. Mamy jeszcze – Przepraszam, mam lekkie problemy techniczne (prezentacja gry odbywała się na tablecie).

Artur: Czyżby Android nie dawał sobie rady?

Fabio: (śmiech) To nie wina Androida, a kiepskiego zasięgu w pomieszczeniu. Mówiąc szczerze, obecnie wersja pod ten system jest bardziej dopracowana, ale to dlatego, że więcej osób nad nią pracuje.

Tomasz Koralewski: Jeżeli już jesteśmy przy systemach operacyjnych, to czy planujecie coś pod Windows 10, który będzie dostępny na kilka platformach: smartfony, tablety i komputery?

Fabio: Na razie badamy to środowisko. Jeżeli posiadasz przeglądarkę internetową, to nie widzę przeszkód, aby móc zagrać w nasze gry. W przypadku, gdy ktoś ma laptop z ekranem dotykowym, to może bez trudu korzystać z niego przy naszych tytułach.

Tomasz: A jeżeli chodzi o interfejs Metro, to czy zamierzacie wdrożyć jego obsługę?

Fabio: Musimy poczekać do oficjalnej premiery, aby się przekonać ile faktycznie osób będzie z niego korzystać i czy będzie to wymagało jakiejś decyzji z naszej strony. Mamy w firmie mały zespół, którego zadaniem jest badanie nowych rozwiązań i technologii. To właśnie dzięki niemu wiemy, czy w najbliższym czasie trzeba będzie się czymś zainteresować. Obecnie skupiamy się na tym, aby wszystkie nasze gry przeglądarkowe działały wszędzie tak samo, niezależnie od systemu operacyjnego.

Artur: Czy wersje mobilne różnią się czymś od tych pod przeglądarki?

Fabio: Wszystkie wyglądają nieco inaczej, ponieważ każde urządzenie ma zupełnie inną rozdzielczość. Widać pewne różnice w interfejsie, aczkolwiek sama rozgrywa i zasady są wszędzie takie same.

Artur: Czy Tribal Wars 2 został spolszczony?

Fabio: Tak, już teraz można zagrać i przekonać się, iż dodaliśmy obsługę języka polskiego.

Artur: Jakie są wasze plany na przyszłość, czy macie zamiar zrobić zupełnie coś innego niż dotychczas?

Fabio: Oczywiście, jak chociażby Rising Generals, które kompletnie różni się od tego, co do tej pory stworzyliśmy. Tytuł ten jest strategią czasu rzeczywistego, bazującą na współczesnych konfliktach zbrojnych. Może nie w takiej postaci, jak to robi Call of Duty, bardziej w stronę starych odsłon Command & Conquer. Mamy czołgi, lasery i masę innych ciekawych zabawek. W tej chwili przeprowadzamy zamkniętą wersję beta, do której można się zapisać. W przeciwieństwie do Tribal Wars 2, tutaj nie potrzebujemy tyle czasu, aby móc osiągnąć najważniejszy cel. Zarówno rozwój, jak i sama rozgrywka są bardzo szybkie, więc raptem po trzech miesiącach będzie można uzyskać władzę nad światem, gdzie w TW2 zabawa może trwać nawet latami.

Mamy jeszcze Forge of Empires, które zdobyło już sporą popularność w wersji na przeglądarki. Od pewnego czasu można także w nią zagrać na iPadzie i iPhonie. Obecnie, tytuł ten jest na pierwszym miejscu najpopularniejszych strategii na iOS w Polsce, a za jakiś czas planujemy premierę pod Androida. Wtedy gra ta będzie w pełni wykorzystać swoje multiplatformowe cechy, o których wspomniałem wcześniej. FoE jest tytułem casualowym, nie tak rozbudowanym, jak inne nasze produkcje. W planach mamy więcej takich projektów, które będą jeszcze bardziej przystępne dla mniej zaawansowanych graczy. Tutaj ktoś inny nie może zagarnąć wszystkiego, co udało nam się zbudować. Da się zabrać jakieś zasoby, ale nie utracimy naszego miasta.

Tomasz: Czyli mamy bardziej rozgrywkę PvE (Player vs Environment), niżeli PvP (Player vs Player)?

Fabio: Dokładnie tak. Można prowadzić handel z innymi, rozwijać miasto, a także grać zupełnie samemu. Tryb PvP jest też obecny, lecz bardziej polega na kooperacji, gdzie wspólnymi siłami da się wznieść jeszcze lepsze budowle. Więc im więcej osób pomoże danemu graczowi, tym ładniejsze będzie miał imperium. Plus natomiast jest taki, że to wszystko działa w dwie strony, bo wspierający także dostają coś w zamian za pomoc. Postanowili zaimplementować taki rodzaj zabawy, ponieważ zauważyliśmy, iż cieszy się on sporym zainteresowaniem, szczególnie wśród użytkowników mobilnych.

Artur: Jak wygląda sprawa balansu tej że gry? Czy mamy tutaj do czynienia z formułą P2W (Pay To Win)?

Fabio: Nie. Żadna z naszych gier nie jest P2W. Na przykład, aby przejść całe Forge of Empires nie trzeba wydać ani grosza, by to osiągnąć. Jedynie konkretne rzeczy można przyspieszyć i zwiększyć efektywność danych budowli, jeżeli ktoś zamierza wykupić opcję Premium. Mimo to, nie płacąc można uzyskać takie same efekty. W opcji Premium mamy natomiast inny wygląd danych struktur tzw. skiny i to tyle.

Artur: Czyli to bardziej aspekt wizualny, niżeli taki, który wpływa na rozgrywkę?

Fabio: Niektóre budowle będą dzięki Premium bardziej efektywne, ale to nie sprawi, że dzięki nim uda się wygrać. Dają one dodatkowe profity, aczkolwiek nie ma to wpływu na ogólną zabawę, więc balans pozostaje zachowany. Podsumowując, płacąc dana osoba szybciej zobaczy koniec gry, niż ta, która nie zamierza wydawać nic.

Tomasz: Dobrze, mamy Tribal Wars, Rising Generals bazujący na PvP, Forge of Empires z PvE, a czy macie jakiś tytuł stawiający na hardkorowy PvE.

Fabio: Oczywiście, że coś takiego planujemy. Na razie skupiamy się na aspekcie multiplatformowości w naszych dotychczasowych grach. Niebawem wypuścimy produkcje jedynie pod rynek mobilny, a także pewien tytuł, który będzie bazować na wspomnianym przez ciebie trybie. Ogólnie, mieliśmy już go zapowiedzieć w tym roku, lecz obecny stan prac nie pozwala nam na to, dlatego szykujemy się z tym na 2015. PvE jest dla nas bardzo ważne, choć trzeba podkreślić, iż każda nasza gra ma multiplayer, gdyż od tego się wywodzi InnoGames. Bardzo cenimy wszystkie nasze społeczności i chcemy mieć pewność, iż będą one mogły wspólnie ze sobą uczestniczyć w każdej produkcji spod naszej ręki.

Artur: A co z konsolami, czy coś wobec nich planujecie?

Fabio: Na razie nie ma takiej potrzeby. To nie nasz rynek.

Artur: Czy próbowaliście sprawdzić na przeglądarce PlayStation 4 swoje gry?

Fabio: (śmiech) Kurcze, nie próbowaliśmy tego, a przecież jest szansa, że będą działać. Problemem natomiast może być to, iż nasze produkcje mają komponenty Flash, a nie wszystkie przeglądarki go obsługują. Więc nie wiem, czy ta w PS4 poradzi sobie.

Tomasz: Lecz ta w Xbox One powinna, bo to przecież zmodyfikowana wersja z Windowsa.

Fabio: Możliwe, nie mam pojęcia. Tylko, kto by chciał tak grać? Zawsze możecie spróbować.

Tomasz: Możliwe, że będą nawet w 1080p (śmiech).

Fabio: Wyświetlacz Retina ma jeszcze wyższą rozdzielczość, więc nasze gry są przystosowane nie tylko do 1080p, ale i także do większej. Z całego szacunku do konsol, które uważam, że są świetne – sam posiadam takowe, to produkcje typu Tribal Wars mają większe zainteresowanie na platformach mobilnych. Konsole są świetne i dobrze się na nich gra, ale za kilka lat będą bardziej luksusem, na który nie każdy sobie pozwoli. Natomiast gracze będą wtedy nadal grać na urządzeniach przenośnych, bo one są bardziej uniwersalne. Zmieni się grafika, sterowanie i tak dalej, ale rynek mobilny to przyszłość, dlatego tak mocno się na nim skupiamy. Nie zaprzestaniemy też wspierania projektów pod przeglądarki.

Tomasz: Czy w takim razie możemy oczekiwać wsparcia 4K dla PC?

Fabio: (śmiech)

Artur: 4K to już przeszłość, niedawno zaprezentowano monitor z rozdzielczością 8K.

Fabio: Kurczę, nigdy nie widziałem żadnej z naszych gier w 4K, aczkolwiek wszystkie są optymalizowane pod różne ekrany, więc jeżeli nawet któryś będzie większy, to całość powinna się odpowiednio zeskalować, aby dopasować się do wymiarów.

Tomasz: Co natomiast ze wsparciem dla kilku monitorów? Według statystyk platformy Steam, coraz więcej osób posiada więcej niż jeden ekran. Czy w takim razie planujecie to wykorzystać, na przykład tak, że na jednym oknie mamy mapę, a na drugim masę różnych opcji?

Fabio: Na tę chwilę nie. Zdajemy sobie sprawę, iż pewna część naszych odbiorców chciałby, abyśmy coś takiego wprowadzili, lecz nie wydaje nam się, że teraz nie jest to nam potrzebne. Natomiast kilka lat temu społeczność dała nam znać, iż pragnęłaby grać w nasze produkcje na urządzeniach mobilnych firmy Apple i postanowiliśmy pójść tą drogą, więc kto wie. Pomysł z obsługą monitorów jest naprawdę dobry, lecz na razie należy do mniejszości rynkowej, więc nie skupiamy się na nim. Mimo to, nigdy nie wiadomo.

Artur: Jak dużo graczy z Polski gra w wasze gry? Możesz podać jakieś liczby?

Fabio: Jeżeli chodzi o wasz kraj, to obecnie mamy zarejestrowanych ponad 13 milionów kont, więc jest to dla nas naprawdę ważny rynek. Największą popularnością cieszę się Plemiona, Tribal Wars 2 i Rising Generals. Dlatego też postanowiliśmy być bardziej aktywni tutaj, stąd moje przybycie na PGA.

Tomasz: Planujecie jakąś aplikację do waszych gier, tak aby nie trzeba było używać przeglądarki?

Fabio: Na razie nie. Testowaliśmy takie rozwiązanie kilka lat temu, kiedy pracowaliśmy nad grą akcji opartą na silniku Unity pod przeglądarki. Szybko pojawił się pomysł, aby stworzyć pod nią jakąś zewnętrzną aplikację, lecz nie spełniała ona naszych wymogów, a wkład pracy nie przełożył się na oczekiwane rezultaty. Bardziej skupiamy się nad odświeżaniem grafiki, dlatego w przyszłości powrócimy do silników 3D, aby przenieść tam jakieś produkcje, ale to za jakiś czas. Nie mamy też szans konkurować z takimi firmami, stojącymi za tytułami dla zagorzałych graczy jak League of Legends. To po prostu nie nasz poziom. Nie widzimy dla siebie przyszłości między nimi, na ich rynku.

Tomasz: Jeszcze jedno pytanie, na temat SteamOS. Czy planujecie jakąś optymalizację pod ten system?

Fabio: Jeżeli będzie posiadał przeglądarkę ze wsparciem technologii Flash, nie będzie problemu, aby zagrać w nasze produkcje.

Tomasz: Obecnie klient Steam ma przeglądarkę z Flashem i wiem, że pewna część ludzi nie gra w dane tytuły, jeżeli nie są na tę platformę. Czy zatem macie w planach dodać je tam, nawet jako produkcje F2P (Free to Play)?

Fabio: Nie ma takiej potrzeby. Zdaję sobie sprawę, że niektórzy gracze mają takie podejście, ale najważniejsze jest to, aby jak najwięcej osób zobaczyło produkcje InnoGames. Także ci, którzy korzystają z platformy Steam. Im bardziej będziemy widoczni, tym większa szansa na to, iż pozyskamy nowych odbiorców.

Tomasz: Wracając na koniec do PvE. Czy interesowaliście się esportem, bądź organizacją jakiegoś turnieju na większą skalę?

Fabio: Od dawna organizujemy różnego rodzaju eventy, polegające na rywalizacji między graczami, natomiast nie nazwałbym tego esportem. Jeżeli takie środowisko się do nas odezwie, bądź zobaczymy, iż jest na tyle duże zainteresowanie ze strony naszych graczy, to weźmiemy to pod uwagę.

Artur / Tomasz: Dziękujemy za udzielenie wywiadu.

Fabio: Dziękuję za poświęcony czas.

FacebookGoogle+TwitterPinterestLinkedInBlogger Post

Komentarze