28 marca w ulubionym ostatnio przez branżę warszawskim klubie Lucid odbyła się konferencja, jakich niestety ostatnio nam brakuje. Tym razem firma Cenega wraz z zaproszonymi gośćmi z Rockstar i 2K zaprezentowali tytuły, które niebawem ukażą się na rynku.
Przyznać trzeba, że Lucid jest miejscem specyficznym. Dolny parkiet nadaje się idealnie na prezentacje i turnieje, podczas gdy na górze można sobie odpocząć przy jedzeniu bądź trunku. Nie inaczej było i tym razem. Na dole zaprezentowano nam kilka ciekawych tytułów i to w nie byle jakiej oprawie. 100 calowy ekran LCD robił wrażenie (chociaż osobiście myślę że porządny projektor HD byłby w tym akurat przypadku nieco lepszy).
Na pierwszy ogień poszedł nowiutki tytuł Spec Ops The Line. Podczas prawie godzinnej prezentacji mogliśmy zapoznać się z kluczowymi cechami wyróżniającymi ten tytuł, jak też i obejrzeć na żywo jak gra prezentuje się na dzień dzisiejszy. A prezentuje się całkiem nieźle. Szczególnie zwrócić można uwagę na system wyborów moralnych, które spotykają naszą drużynę. Czy zastrzelić napotkanego żołnierza naszych wojsk, cy przytrzymać go przy życiu. Może okazać się, że jest przyjacielem chcącym pomóc? a może jest wrogiem który czyha tylko na odwrócenie naszej uwagi? A na podjęcie decyzji mamy dosłownie kilka sekund. W pokazanym demie akcja trzymała non stop wysoki poziom. Jeżeli tak wyglądać będzie cała gra, z pewnością wyląduje ona na mojej półce (a najpierw oczywiście w konsoli ;). Niecodziennego uroku dodaje również pustynny krajobraz zniszczonego Dubaju. Ruszające się wydmy czy lawiny i burze piaskowe bardzo zapadły mi w pamięć.
X-com Enemy Uknown to remake starej i znanej chyba wszystkim „old schoolowym” graczom strategii. Ja sam już nie pamiętam ile godzin (a liczba ta na pewno jest co najmniej 3- cyfrowa) spędziłem przy tej serii. Prezentacja gry co prawda nie była przeprowadzona „na żywo”, ale omawiający materiał filmowy przedstawiciel 2K Games dość szczegółowo opisał nam grę. X-Com zyskał oczywiście trójwymiarową grafikę, i jest obecnie o wiele bardziej rozbudowany niż jego klasyczny poprzednik. Nie zabraknie dzięki temu wykorzystywania terenu (jak np. skradanie się po dachach) do zajmowania co bardziej strategicznych pozycji czy też interakcji i zniszczeń otoczenia. Przygotowanie do misji także może się spodobać „starym wyjadaczom”. Rozwój naszej bazy, laboratorium, oraz wiele pomieszczeń do ćwiczenia drużyny… a wszystko zaprezentowane na styl podziemnej mrówczej farmy. Niestety za wiele po tym demie nie mogę powiedzieć na temat walorów strategicznych samej rozgrywki, ale na pewno po tym co zobaczyłem duch starego X-coma pozostał zachowany. Tym bardziej, że grą zajmuje się nikt inny jak Firaxis, studio developerskie odpowiedzialne m.in. za sławną serię Civilization.
Na koniec prezentacji jako swoistą wisienkę na torcie zaprezentowano nam świeżutkiego w miarę builda Max Payne 3. Superlatyw można by tutaj wrzucić całkiem sporo. Piękna i bardzo kontrastowa sceneria Sao Paolo jest według mnie idealnym wyborem dla tego typu gry. Fabularnie nowy Payne także prezentuje się ciekawie. Jednak o ile grafika jest ładna, myślę że na moment w którym oglądałem to demo nie wszystko było do końca dopracowane. Rockstar moim zdaniem w swoich grach cierpi na pewien „syndrom niedoróbek”. Postacie po zastrzeleniu sztucznie odbijały się od otoczenia. Pojawiło się trochę glitchy w teksturach. Gra nawet potrafiła się raz nawet zawiesić. Jednak to już możemy spokojnie zrzucić na fakt, iż był to tzw. dev-build pokazywany na specjalnej testowej wersji X-boxa 360.
Prezentacje były na pewno ciekawe i pokazały wiele elementów na które na pewno będzie warto zwrócić uwagę przy graniu (co na pewno zrobimy recenzując w/w tytuły). Odniosłem jednak wrażenie, że impreza była przygotowana nieco na szybko i nie do końca z dopracowaniem detali. Ot chociażby technicznych w postaci sprawnego nagłośnienia czy oświetlenia, lecz była to wina już bardziej obsługi klubu Lucid. Z całą pewnością jednak postarano się o to abyśmy (my, czyli zaproszona prasa) wyszli mocno zaintrygowani prezentowanymi tytułami, jak także i z pełnymi żołądkami (a menu było bardzo obszerne).
Podsumowując prezentację mogę zdecydowanie powiedzieć, iż należą się szczere brawa dla organizatorów. Takich prezentacji i spotkań branżowych niestety w naszym kraju jest stosunkowo mało. Cenega natomiast pokazuje ostatnio, iż bardzo interesuje się branżą nie tylko pod kątem wydawniczym, ale także chce wejść w głęboką interakcję ze społecznością graczy. Dowodem tego mogą być chociażby niedawno odbyte turnieje SoulCalibur V oraz Street Fighter X Tekken. Spotkanie z Rockstar i 2K natomiast, chociaż co prawda tylko dla prasy, także dowodzi jednak faktu, iż Cenega chce pokazywać się z różnych stron.
Na zakończenie chciałbym nadmienić uprzedzając ewentualne pytania, że niestety zostaliśmy poproszeni o nie ujawnianie personaliów przedstawicieli 2K Games i Rockstar, którzy odwiedzili nas na owej konferencji.
Serdeczne pozdrowienia i podziękowania także ślę Konradowi z Cenegi. Mam nadzieję, że to tylko początek i imprez takich będzie coraz więcej.