Super-Mario-Brothers

Evolution of Gaming cz. 3

ŚREDNIOWIECZE
(1983 – 1988)
Upadek i Powstanie

Zapewne rynek z dołka wcale by nam nie wyszedł, gdyby nie japońska przedsiębiorczość. Znany nam skądinąd koncern Nintendo w połowie roku 1983 wypuścił na rynek konsolę zwaną NES (Nintendo Entertainment System), która później w Polsce zaistniała pod nazwą Pegasus. Okazało się to być dokładnie tym, czego branży było trzeba. Po niefortunnym upadku rynku w Ameryce Północnej sprzedawcy i ogólna publika zaczęła traktować gry komputerowe jako rozrywkę poprzedniej epoki, przelotną, chwilową modę, która swoje 5 minut dostała, więc może niniejszym odsunąć się w cień. Na całe szczęście nasze NES w przeciągu kilku lat zyskał ogromną popularność i zapewnił Japonii miejsce na szczycie branży gier, gdzie zresztą rezyduje do dnia dzisiejszego, nie dając się zepchnąć.

NES-console-with-controller-png

Zdaję sobie sprawę, iż mam naturalną tendencję do chwalenia Japończyków, jednak nie sposób przecenić ich wkładu w rynek. NES stał tą konsolą, która dała Nową Nadzieję (pun intended) graczom, jednak nie samym sprzętem przecież człowiek żyje – coś go musiało spopularyzować. Ponieważ USA zostało chwilowo wyłączone z wyścigu (sam NES wyszedł tam dopiero po 2 latach, w 1985), Japonia mogła w spokoju zająć się robieniem swoich gier, ze świetnym skutkiem zresztą. To właśnie w tym okresie nastąpiło przejście z grafiki typu single screen na przewijaną (co okazało bardzo ważnym krokiem w rozwoju grafiki) i powstały takie słynne dzieła jak Mario Bros, Dragon Quest, Metriod, Street Fighter, Legend of Zelda, Contra, Final Fantasy, Metal Gear i inne.

 crazy-japanese-gane-show

Champions of Humanity

Korzystając z okazji, przyjrzymy się pewnej słynnej produkcji, gdyż jest ona dla historii bardzo ważna, czyli przygodom najbardziej znanego na świecie włoskiego hydraulika. Mario tak naprawdę po raz pierwszy pojawił się w równie słynnym Donkey Kong (1981), gdzie jeszcze nie nazywał się Mario, tylko Jumpman, ani nawet nie był hydraulikiem, a… stolarzem. Dopiero gdy w 1983 wyszło Mario Bros dostał imię i zmienił zawód. Co ciekawe, samo Mario Bros odniosło raczej skromny sukces i nie wywołało przesadnego szumu – tego dokonał dopiero jego wydany 2 lata później sequel, Super Mario Bros.

 Mario_Bros._Gameplay

I to właśnie ten tytuł rozsławił naszego pociesznego wąsatego hydraulika, dając mu miejsce wśród Wielkich Przedwiecznych. Ba, można się nawet pokusić o stwierdzenie, iż to w dużej mierze dzięki tej grze rynek podniósł się po swoim wielkim upadku. Nie jest to wcale przesada, skoro sprzedała się w nakładzie 40 milionów (!) sztuk (będąc tym samym najlepiej sprzedającą się grą przez przeszło 20 lat) i była głównym powodem rozsławienia NES-a. No i oczywiście zapoczątkowała trend gatunku platformówek (choć nie była wcale pierwszą – tą był Donkey Kong, mimo iż grafika jeszcze nie była scrollowana)

Super_Mario_Bros

Zresztą całe Średniowiecze gier komputerowych zanotowało się w historii jako era powstania podstawowych gatunków. Stwierdzenie może nieco uproszczone, ale w zasadzie poprawne. Fakt, iż niektóre z nich nie przeszły próby czasu (klasyczne platformówki, olimpiady, light-gun shootery, FMV), a jeszcze inne przeszły bardzo poważne reformy (tekstowe przygodówki, roguelike rpg-i), ale jednak większość z nich utrzymuje się do dzisiaj, wprowadzając od czasu do czasu różne technologiczne ulepszenia (wszak trzeba iść z duchem czasu). Ale o nich szerzej za tydzień.

Galeria gatunków poległych – R.I.P.

 Donkey_Kong_Screen_3

Klasyczne, jednoscreenowe platformówki [Donkey Kong]

 Summer Challenge_7

Olimpiady [Summer Challenge]

 Duck_hunt_pic

Light gun shooter [Duck Hunt]

 phantasmagoria

Full Motion Video [Phantasmagoria]

 zork1

Przygodówki tekstowe [Zork]

 rogue

Roguelike RPG [Rogue]

Uczcijmy zmarłych minutą ciszy.

FacebookGoogle+TwitterPinterestLinkedInBlogger Post

Komentarze